Konstrukcja Biznes Planu
autorem artyku?u jest Sebastian Jakubowski
Opis firmy tu nale?y zawrze? ogólny zarys firmy, rodzaj przedsi?wzi?cia oraz to, w jaki sposób b?dziemy odró?nia? si? od konkurencji,
misja – has?o przewodnie dzia?alno?ci,
podsumowanie wykonawcze – tu powinna zawrze? si? definicja firmy,
osobowo?? prawna firmy – jak? firm? zamierzasz posiada? – jednoosobowa dzia?alno?? gospodarcza, czy mo?e spó?ka z ograniczona odpowiedzialno?ci? itp.,
konkurencyjno?? oferty – sposób odró?nia? si? od konkurencji; nale?a?oby odpowiedzie? sobie na nast?puj?ce pytania:, kim s? nasi konkurenci, jakie s? ich atuty, jakie maj? s?abo?ci, co odró?ni oferowane przez nas produkty/ us?ugi od oferty konkurencji; co chcieliby?my wyeksponowa? prowadz?c w?asn? firm? – us?ugi, jako?? czy cen??
Zarz?dzanie – ta cz??? biznes planu po?wi?cona jest profilowi organizacyjnemu firmy; nale?y tu zaprezentowa? najwa?niejsze osoby zarz?dzaj?ce firm?, przedstawi? ich do?wiadczenie zawodowe, wykszta?cenie, osi?gni?cia w karierze; ka?dy powinien postara? si? sprzeda? tu w?asne zalety oraz atuty innych cz?onków zespo?u.
Plan marketingowy – tutaj nale?y zanalizowa? rynek, na którym b?dziemy dzia?a?, opis potencjalnych klientów oraz sposób promocji, dystrybucji i sprzeda?y wytworzonych produktów czy us?ug:
analiza rynku trzeba uwzgl?dni? usytuowanie geograficzne firmy, mo?liwo?ci konkurowania na rynku, rozwoju firmy, nisz rynkowych i liderów,
identyfikacja klientów nale?y ustali? czy z naszych us?ug b?d? korzysta? inne podmioty gospodarcze czy raczej b?dziemy sprzedawa? wytwór firmy bezpo?rednio klientom,
lokalizacja – planowany obszar dzia?ania firmy,
dystrybucja trzeba odpowiedzie? na pytanie, w jaki sposób zamierzamy dostarcza? produkty na rynek, to czy jeste?my producentem, hurtownikiem, us?ugodawc? zale?y, jakie kana?y dystrybucji b?dziemy najcz??ciej wykorzystywa?,
reklama nale?y scharakteryzowa?, w jaki sposób zamierzamy pozyskiwa? potencjalnych klientów, uwzgl?dni? reklam? prasow?, internetow?, telemarketing, itp.,
public relations – w jaki sposób zamierzamy tworzy? pozytywny wizerunek w?asnej firmy,
polityka cenowa – nale?y opisa? swoj? strategi? cenow?, która b?dzie zawiera? informacje o przewidywanych kosztach i oczekiwanych zyskach,
warunki sprzeda?y i kredytu – trzeba ustali? warunki p?atno?ci zanim przeprowadzisz jak?kolwiek transakcj?.
Plan organizacyjny – ta cz??? musi zawiera? wszystkie kwestie zwi?zane z codzienn? organizacj? pracy oraz wszystkie funkcje firmy:
pracownicy – wi?kszo?? ma?ych firm to firmy jednoosobowe; je?li jednak mamy w planach zatrudnienie innych ludzi, w tej cz??ci biznes planu nale?y umie?ci? informacje, które b?d? odpowiada? na pytania: gdzie znale?? pracowników, gdzie umieszcza? oferty pracy, jaki zespó? skompletowa?, w jaki sposób ich motywowa? i jaki b?dzie program szkole?,
dostawcy – nazwy firm, z jakimi b?dziemy wspó?pracowa?, sposób nawi?zania wspó?pracy,
ksi?gowo?? – rodzaj prowadzonej ksi?gowo?ci (karta podatkowa, ksi?ga przychodów i rozchodów czy pe?na ksi?gowo??) i czy b?dzie j? prowadzi? firma zewn?trzna.
Analiza ryzyka – ryzyko w nieod??czny sposób ??czy si? z ka?dym biznesem, jednak trzeba je w miar? mo?liwo?ci zminimalizowa?; opis zagro?e?, jakie mog? spotka? nasze przedsi?wzi?cie.
Plan finansowy – ocena finansowej strony przedsi?wzi?cia jest najwa?niejszym punktem tego planu, dlatego nale?y wzi?? pod uwag? trzy rodzaje sprawozda? finansowych:
rachunek zysków i strat – zawiera przewidywane dochody i wydatki w jakim? okresie czasu, najlepiej uwzgl?dniaj?c perspektyw? trzyletni?, plan ten rozbij na miesi?ce w pierwszym roku a w kolejnych na kwarta?y,
arkusz bilansowy – czyli zestawienie aktywów z naszymi zobowi?zaniami,
rachunek przep?ywu ?rodków pieni??nych – jest to ilo?? gotówki, która przep?ywa przez firm? w formie wp?ywów oraz wydatków; ka?dy w?a?ciciel firmy powinien przewidzie? potrzeby finansowe po to ?eby wiedzie?, jaki kapita? b?dzie potrzebny.
Aktualizuj?c biznes plan pewnie zdarzy si? tak, ?e nie wszystkie zawarte w nim za?o?enia b?d? zgodne z rzeczywisto?ci?, dawanie gwarancji, ?e wszystko powiedzie si? z planem jest do?? niebezpieczne. Jednak w?o?ona w niego praca i sporz?dzenie go pomo?e wystartowa? i rozja?ni drog? w zawi?o?ciach prowadzenia firmy.
—
Praca w Polsce jest – trzeba tylko umie? j? znale??!
Artyku? pochodzi z serwisu www.Artelis.pl
