Wiadomości branżowe

Barometr Finansowy ING: Polacy chcą lepiej zarządzać swoimi finansami

93% Polaków chciałoby lepiej zarządzać swoimi finansami – wynika z badania „Barometr Finansowy ING” mierzącego poziom wiedzy finansowej konsumentów i jej wpływ na zachowania i postawy wobec zagadnień finansowych.

93% Polaków chciałoby lepiej zarządzać swoimi finansami – wynika z badania „Barometr Finansowy ING” mierzącego poziom wiedzy finansowej konsumentów i jej wpływ na zachowania i postawy wobec zagadnień finansowych. Badanie zostało przeprowadzone w 10 krajach.

W ramach kampanii „Be Good at Money” Grupa ING zleciła przeprowadzenie badania, którego celem było zmierzenie poziomu wiedzy finansowej konsumentów i jego wpływu na zachowania i postawy wobec zagadnień finansowych. W badaniu przeprowadzonym w listopadzie ub. r. wzięło udział 5 tys. osób z dziesięciu krajów (Polska, Stany Zjednoczone, Holandia, Rumunia, Belgia, Hiszpania, Meksyk, Indie, Korea oraz Japonia).

Badanie składało się z dwóch części poświęconych wiedzy konsumentów na temat finansów (quiz finansowy) oraz zachowaniom i postawom konsumentów wobec zagadnień finansowych. Quiz finansowy miał na celu zbadać stan wiedzy konsumentów dotyczącej finansów. Respondenci musieli odpowiedzieć na pytania o różnym stopniu trudności, których wyniki pozwoliły na dopasowanie ich do czterech profili poziomu wiedzy finansowej: doskonałej, dobrej, podstawowej lub słabej. Wyniki dla Polski pokazują, że „63% respondentów posiada podstawową wiedzę z zakresu finansów, 23% – wiedzę dobrą, 4% – wiedzę doskonałą i aż 10% – wiedzę słabą. Tym samym respondenci z Polski zajęli 7 miejscje na 10 badanych krajów.

Wyniki badania pokazały, że większość Polaków ma tylko podstawową wiedzę finansową. Cieszy nas jednak, że tyle osób chciałoby lepiej zarządzać swoimi finansami. Edukacja klientów jest częścią strategii ING Banku Śląskiego, o czym może świadczyć m.in. wydanie miliona „E-lementarzy Internetu”, bezpłatnego podręcznika dla osób, które zaczynają swoją przygodę z komputerem – mówi Erik Drok, wiceprezes ING Banku Śląskiego.

Edukacja w zakresie zabezpieczania przyszłości finansowej jest bardzo istotna. Im wcześniej sobie uzmysłowimy, że musimy sami dbać o własne finanse, tym lepsza może być nasza sytuacja w przyszłości, na emeryturze. Ubezpieczenia na życie są bardzo dobrym środkiem do tego, żeby odpowiedzialnie zadbać o finanse swoje i swojej rodziny – mówi Tomasz Bławat, prezes zarządu ING Życie.

A to już wiesz?  Nowoczesne oddziały ING Banku Śląskiego

Najciekawsze wyniki badania dotyczące Polaków

  • 63% Polaków ma podstawową wiedzę z zakresu finansów. Stawia to nas na 7 miejscu pośród 10 przebadanych krajów,
  • 93% Polaków chciałoby lepiej zarządzać swoimi finansami  (w porównaniu z 89% we wszystkich krajach),
  • Polacy nie poszerzają aktywnie swojej wiedzy finansowej – 36% odkłada to na później (26% we wszystkich krajach). Tłumaczymy to brakiem czasu (25% Polaków, 20% we wszystkich krajach),
  • 46% Polaków nie ma odłożonych żadnych środków na czarną godzinę (33% na świecie). Gorzej wypadli tylko Amerykanie (48%),
  • 61% Polskich respondentów planuje swój budżet domowy (30% ankietowanych globalnie), a spośród nich 37% planuje ten budżet na komputerze (44% ankietowanych globalnie).
  • w przypadku braku środków Polacy chętniej niż mieszkańcy innych krajów pożyczają pieniądze (24% Polaków, 16% we wszystkich krajach).

Najciekawsze wyniki globalne

  • mniej niż 60% ogółu badanych odkłada pieniądze z myślą o przyszłej emeryturze (np. tylko 44% w Hiszpanii ale aż 79% w Indiach, co jest odzwierciedleniem dużych róźnic kulturowych),
  • najbardziej zaradni finansowo są Azjaci, którzy również wykazują największą chęć, by nauczyć się więcej w tym zakresie. Co robią aby rozsądnie gospodarować budżetem? Korzystają z usług finansowych on-line, są zdyscyplinowani jeśli chodzi o wydatki i dogłębnie analizują każdą decyzję finansową,
  • mężczyźni są bardziej zaradni finansowo niż kobiety, a osoby w wieku 20-49 lat mają znacznie większą wiedzę finansową (doskonałą lub dobrą) niż reszta respondentów.

Badanie zostało przeprowadzone w listopadzie 2010 przez Epiphany Research Based Consultancy:

  • na próbie N = 5380 respondentów z 10 krajów (Polska, Belgia, Hiszpania, Holandia, Rumunia, USA, Meksyk, Indie, Korea Południowa i Japonia).
  • na próbie N = 500 respondentów w Polsce
  • Badanie przeprowadzono online (w Indiach metodą CAPI – wywiadów indywidualnych z użyciem laptopa).

Pełne wyniki badania dla Polski oraz wyniki globalne są dostępne w wersji angielskiej na stronie internetowej.

A to już wiesz?  Branża fitness tylko w marcu zanotowała 400 mln zł straty. Kluby czeka fala bankructw

Quiz ING w wersji angielskiej jest dostępny pod adresem: http://apps.facebook.com/ing-fq-contest/

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy