Biznes Finanse

Rynek pracownika w 2018 roku. Jak firma może na nim przetrwać?

Rynek pracownika w 2018 roku. Jak firma może na nim przetrwać?
Na koniec 2017 roku stopa bezrobocia w Polsce wyniosła zaledwie 6,6 proc. Eksperci prognozują, że w bieżącym roku spadnie poniżej 6 proc. Oznacza to dalszy rozwój rynku dobrego dla pracownika i nowe wyzwania dla

Data publikacji: 2018-02-19
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Rynek pracownika w 2018 roku. Jak firma może na nim przetrwać?
Kategoria: BIZNES, Finanse

Na koniec 2017 roku stopa bezrobocia w Polsce wyniosła zaledwie 6,6 proc. Eksperci prognozują, że w bieżącym roku spadnie poniżej 6 proc. Oznacza to dalszy rozwój rynku dobrego dla pracownika i nowe wyzwania dla pracodawców.

Rynek pracownika w 2018 roku. Jak firma może na nim przetrwać? BIZNES, Finanse - Na koniec 2017 roku stopa bezrobocia w Polsce wyniosła zaledwie 6,6 proc. Eksperci prognozują, że w bieżącym roku spadnie poniżej 6 proc. Oznacza to dalszy rozwój rynku dobrego dla pracownika i nowe wyzwania dla pracodawców.

Rok 2017 był rekordowy pod względem niskiej wartości stopy bezrobocia. W listopadzie ubiegłego roku stopa bezrobocia zatrzymała się na 6,5 proc. i była najniższa od 25 lat. Ponadto, jak podaje Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odnotowano spadek liczby bezrobotnych o 18,9 proc. względem roku 2016. Jednocześnie mieliśmy do czynienia ze wzrostem przeciętnego wynagrodzenia o 7,4 proc. To rezultat m.in. dynamicznego ożywienia gospodarczego w kraju oraz wzrostu PKB.

– Przyrost planowanych inwestycji, w tym z wykorzystaniem budżetów Unii Europejskiej, a co za tym idzie pojawienie się nowych miejsc pracy, wskazuje na to, że rynek pracownika w 2018 r. nadal będzie się miał bardzo bobrze. Eksperci prognozują dalszy spadek poziomu bezrobocia w 2018 r. Szacuje się, że wyniesie poniżej 6 proc. – mówi Grzegorz Lewandowski, Prezes Sales Group, dostawcy usług outsourcingu sił sprzedaży.

Zmiany na polskim rynku pracy i coraz większa trudność w poszukiwaniu właściwego pracownika generuje dla przedsiębiorców nowe wyzwania.  Silna presja płacowa, trudność  w pozyskaniu odpowiedniego kandydata oraz zatrzymanie go w szeregach pracowników, to problemy, z którymi już teraz mają do czynienia pracodawcy. Jakie rozwiązania warto wdrożyć w firmie, żeby przetrwać na dynamicznym rynku pracownika?

Optymalizacja procesu rekrutacji

W dobie rynku pracownika w walce o kandydata bardzo istotnym czynnikiem, niekiedy przesądzającym o rekrutacyjnym sukcesie, jest czas. Osoba poszukująca pracy, mając do wyboru inne oferty, nie będzie czekała zbyt długo z decyzją. Dlatego należy zoptymalizować czas dostarczania informacji zwrotnej kandydatowi i skrócić go do kilku dni. Aby to zrobić, warto zainwestować w narzędzia IT, które usprawnią procesy kadrowe.

A to już wiesz?  W wyniku ekspozycji na słońce bez odpowiedniej ochrony może dojść do oparzenia słonecznego. By złagodzić jego efekty, należy unikać domowych metod jak kefir czy śmietana

Nowe technologie będą coraz częściej grały pierwsze skrzypce w rekrutacyjnym wyścigu. Przewiduje się szersze wykorzystanie aplikacji, ale też portali wspomagających poszukiwanie kandydatów w 2018 roku. Wirtualne rozmowy i e-rekrutacja przez Skype, kontakt przez SMS, czy media społecznościowe stają się coraz powszechniejsze.

Kreatywne sposoby na milenialsów

Szczególnie dużym wyzwaniem dla firm jest obecnie pozyskanie młodego pracownika z licznego już na rynku pracy pokolenia milenialsów, czyli osób urodzonych między 1894 a 1997 rokiem. Dlatego firmy, aby przyciągnąć młode talenty, szukają nowych rozwiązań. Niektóre z nich są oparte np. na formule grywalizacji. Przykłady jej wykorzystania znajdziemy na polskim rynku.

Jedna z globalnych firm doradczych zamiast zapraszać kandydatów na formalne rozmowy, stworzyła fabularny projekt rekrutacyjny, w którym kandydaci przeprowadzali audyt fikcyjnej firmy. Inna organizacja, aby uprościć proces rekrutacyjny dla sieci sprzedaży oddała w ręce kandydatów test kompetencyjny w postaci gry, której fabuła została osadzona w realiach codziennej pracy. Jeszcze inna firma wykorzystała w rekrutacji niestandardowe narzędzie, jakim jest Escape Room, czyli  gra, w której uczestnicy przenoszą się do tematycznie przygotowanego pokoju zagadek, z którego muszą się wydostać. Dało to możliwość obserwowania kandydata w działaniu, a jemu samemu zabawę. Menedżer miał możliwość podjęcia decyzji, czy zaprosić daną osobę zespołu, bazując na tym, jak poradziła sobie z zadaniami, współpracą w grupie i pod presją czasu.

Co jednak w sytuacji, kiedy firma nie jest w stanie samodzielnie realizować swoich potrzeb rekrutacyjnych?

Sprawdzeni partnerzy

W obliczu trudnej sytuacji na rynku pracy, część firm w celu zapewnienia odpowiedniego poziomu zasobów ludzkich, sięga po wsparcie firm zewnętrznych. Taką możliwość daje m.in. outsourcing, czyli model współpracy, w której firma wydziela ze struktury przedsiębiorstwa niektóre funkcje i przekazuje je do wykonania innym podmiotom.

– Coraz częściej przedsiębiorstwa mają do czynienia z sytuacją, gdzie na publikowane przez nich ogłoszenia rekrutacyjne nie ma wystarczającej liczby odpowiedzi, a wsparcie kadrowe jest potrzebne od zaraz. Wówczas może pomóc zewnętrzna firma, która ma wypracowane metody pozyskiwania pracowników i wiedzę na temat tego, jak pracowników zatrzymać w firmie, m.in. za pomocą programów szkoleniowych, coachingowych, czy systemów motywacyjnych i premiowych. Taki model współpracy sprawdza się szczególnie w środowisku dużych firm – mówi Paweł Wrzos, dyrektor ds. Rozwoju Biznesu w Sales Group.

A to już wiesz?  Projekt budowy pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej nabiera tempa. Ruszają prace geologiczne w miejscu planowanej inwestycji

Na rynku obserwuje się współpracę firm z outsourcerami zarówno w zakresie wsparcia w procesie rekrutacyjnym, ale też bezpośredniego zapewnienia pracowników, np. sił sprzedaży. W drugim przypadku firma nie musi przechodzić przez procesy rekrutacyjno-kadrowe. Istnieje wówczas również możliwość zaangażowania pracowników w danym momencie tylko w części. Daje to firmom przede wszystkim dużą elastyczność w działaniu i szansę na szybką reakcję na potrzeby kadrowe, a także optymalizację czasu oraz kosztów.

źródło: Biuro Prasowe
Załączniki:
Rynek pracownika w 2018 roku. Jak firma może na nim przetrwać? BIZNES, Finanse - Na koniec 2017 roku stopa bezrobocia w Polsce wyniosła zaledwie 6,6 proc. Eksperci prognozują, że w bieżącym roku spadnie poniżej 6 proc. Oznacza to dalszy rozwój rynku dobrego dla pracownika i nowe wyzwania dla pracodawców.
Hashtagi: #BIZNES #Finanse

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy